پکیج تزریق مواد شیمیایی یا دستگاه تزریق مواد شیمیایی از جمله تجهیزات پرکاربرد در صنایع مختلف می باشد که از جمله این موارد می توان به تصفیه فاضلاب اشاره نمود. هدف از طراحی و ساخت پکیج تزریق مواد شیمیایی، افزودن مواد شیمیایی جامد یا مایع در سیال می باشد که به دلایل مختلف این کار صورت می گیرد. گروه صنعتی هفت؛ تولید کننده پکیج تزریق مواد شیمیایی، در ادامه راهنمای جامعی را برای آشنایی با این محصول ارائه می دهد که شامل معرفی پکیج، اجزای تشکیل دهنده آن، طرز کار دستگاه تزریق مواد شیمیایی، اصول مهم و استانداردهای به کار رفته در طراحی و تولید پکیج تزریق مواد شیمیایی می باشد.

پکیج تزریق مواد شیمیایی چیست؟

در صنایع مختلف از قبیل تصفیه آب و فاضلاب، کارخانجات صنعتی و پالایشگاه ها، افزودن مواد شیمیایی متعدد به منظور رسوب زدایی، ضدعفونی، جداسازی ذرات معلق و لخته سازی آنها از آب و سایر سیالات یکی از ضروری ترین کارها می باشد. پکیج تهیه و تزریق مواد شیمیایی به مجموعه ای از چند مخزن، میکسر و دوزینگ پمپ و اتصالات گفته میشود که مواد شیمیایی مورد نظر را برای تزریق به سیال مورد نظر آماده نموده و به آن می افزاید. تمام مراحل انجام این کار به صورت اتوماتیک و بدون دخالت اپراتور قابل انجام بوده و در نتیجه میزان مواد افزوده شده کاملا دقیق تعیین و تزریق می گردد

طرز کار پکیج تزریق مواد شیمیایی

مراحل کار دستگاه تزریق مواد شیمیایی در حالت کلی به دو بخش تقسیم می گردد که شامل تهیه محلول و تزریق آن می باشد. در مرحله تهیه مواد شیمیایی ابتدا پودر یا مایع مورد نظر وارد مخزنی می گردد که در آن میکسر با دور قابل تنظیم قرار دارد. مواد مورد نظر با آب مخلوط شده و وارد مرحله تزریق می شود. برای تزریق این محلول، دوزینگ پمپ در نظر گرفته شده است که می تواند محلول به دست آمده را به مقدار مشخص به مخزن بعدی تزریق کند. یکی از مهم ترین تفاوت هایی که در طراحی پکیج تزریق مواد شیمیایی وجود دارد، نحوه تنظیم دوز پمپ تزریق می باشد که در برخی دستی و در برخی کاملا اتوماتیک قابل تنظیم است.

روال کلی طرز کار تمام دستگاه های تزریق به همین صورت می باشد و با توجه به قابلیت های در نظر گرفته شده برای آنها ممکن است در جزئیات با هم تفاوت های اندکی داشته باشند. به عنوان مثال، ممکن است دستگاه تزریق به گونه ای طراحی شود که بعد از تهیه مواد شیمیایی، محلول به دست آمده وارد مخزن دیگری شود و از آنجا تزریق صورت گیرد. اما در برخی از مدل های این دستگاه، دارای دو مخزن بوده و بعد از تهیه، بلافاصله به مخزن اصلی که سیال مورد نظر در آن قرار دارد اضافه میشود.

اجزای پکیج تزریق مواد شیمیایی

در طراحی و تولید پکیج تزریق مواد شیمیایی چند قطعه و بخش مهم در نظر گرفته میشود که با توجه به مدل دستگاه، ظرفیت مورد نظر و همچنین نوع مواد تزریق شده ممکن است در انتخاب و طراحی آنها تفاوت هایی به چشم بخورد. از اصلی ترین اجزای دستگاه تزریق مواد شیمیایی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مخزن دستگاه تزریق

در طراحی دستگاه تهیه و تزریق مواد شیمیایی چند مخزن در نظر گرفته میشود که هر یک وظایف خاصی دارند. تعداد مخزن های دستگاه ممکن است یک یا دو عدد باشد که در نوع تک مخزنی، محلول بلافاصله بعد از تهیه وارد محیط نگهداری از سیال مورد نظر گردد و در نوع دو مخزنی، بعد از مرحله تهیه محلول وارد مخزن دوم شده و از آنجا تزریق صورت می گیرد. در هر صورت، لازم است مخزن پکیج تزریق مواد شیمیایی کاملا در برابر تماس با مواد اسیدی و غیره مقاوم بوده و به مرور در آن خوردگی و پوسیدگی ایجاد نگردد. جنس در نظر گرفته شده برای این مخازن اغلب استیل، پلی اتیلن و فولادی می باشد که با برخورداری از پوشش اپوکسی مقاومت بالایی در برابر مواد اسیدی و شیمیایی بدست می آورند.

از دیگر تفاوت هایی که در طراحی و ساخت دستگاه تزریق مواد شیمیایی وجود دارد، ظرفیت مخزن های آنها می باشد. ظرفیت و اندازه مخازن با توجه به محل استفاده از آنها تعیین شده و به همین خاطر تفاوت زیادی در میان این گروه از دستگاه های تزریق وجود دارد.